Existuje mnoho způsobů, jak zabezpečit automobil. Kromě těch, co se snaží krádeži zabránit, jsou i takové, které umožňují odcizený vůz dohledat.
Za houkajícím vozem se dnes už stěží někdo ohlédne. Zámky řazení, pedálů či málo účinné páky na volant možná zastaví amatéra, ale zkušený zloděj je dokáže překonat. Totéž platí o imobilizérech. U některých starších vozidel přitom stačí krátkodobé odpojení baterie, jinde zase zabere výměna řídicí jednotky… S mechanickým zabezpečením si chmatáci často poradí ještě rychleji – pokud je páka na volantu příliš odolná, jednoduše ji z věnce vyříznou. Asi nejúčinnější mechanické zabezpečení představuje zámek řazení, avšak i ten se dá překonat.
Navíc mnoho automobilů už bylo odcizeno odtahem. Vůz odtahové služby není nic výjimečného a tak nepoutá pozornost. Drzost zlodějů zkrátka nemá hranice.
Možnost odcizení automobilu lze různými bezpečnostními systémy snížit, ale zcela zabránit mu prostě nejde. Proto se pořízení tichého společníka v podobě lokalizačního zařízení vyplatí. To často nabídne celou řadu dalších funkcí, jako je například hands-free, přivolání pomoci v případě nouze nebo vedení knihy jízd. Na trhu je hned několik produktů v různých cenových relacích.
Jak systém pracuje?
Lokalizační systém funguje na bázi GPS. Určuje tedy pozici vozu pomocí satelitů stejně jako navigační systém. Navíc mnohdy obsahuje i GSM modul. Ten slouží především k zajištění spojení s vozidlem a v případě výpadku GPS může posloužit i k lokalizaci. Ta ale není tak přesná jako pomocí satelitů, tedy GPS.
Zařízení se do vozu montuje skrytě a jeho umístění nezná ani majitel automobilu. Jiří Knotek ze společnosti CNOTRONIX, která vyhledávací systémy montuje, vysvětluje: „Zákazníkům z bezpečnostních důvodů rozmístění jednotlivých komponent systému neprozrazujeme. Jen tak lze zabránit náhodnému vyzrazení.“ Stejně se chovají také další technici zabývající se montáží vyhledávacích systémů.
Kolik to stojí?
Satelitním vyhledáváním odcizených vozidel se na našem trhu zabývá hned několik společností. Automobil umějí lokalizovat jak v ČR, tak v zahraničí. Jmenujme například firmy Altea, Autolocator, Carloc, 1. Rex Services (služba Rex), Secar Bohemia (služba Sherlog) nebo SV-Agency (služba OKO2).
Každý z provozovatelů satelitního vyhledávání zákazníkovi nejprve namontuje do vozu potřebný hardware. Tedy GSM modul a anténu, GPS modul a anténu, řídicí jednotku systému, plus další příslušenství (siréna, záložní zdroj atd.). Pořizovací cena samotného zařízení se liší. Začíná přibližně na 10 000 Kč, což není mnoho, ale pořídit můžete i systém několikanásobně dražší. K tomu je dále nutné připočíst náklady na instalaci (přibližně 2000 až 8000 Kč) a roční poplatek za střežení automobilu. Ten lze pořídit zhruba od 3500 korun opět záleží na konkrétním poskytovateli služeb). Výjimku představuje aktivní zařízení Athos české společnosti Jablotron (používají jej například služby Rex a OKO2). Athos totiž umožňuje střežení pomocí internetu a mobilního telefonu každému majiteli. Náklady jsou pouze v rámci komunikace s vozem, takže doslova korunové.
Samotné systémy se dělí na dvě skupiny: aktivní a pasivní. Levnější variantou jsou pasivní zařízení, které se aktivují, až když majitel nahlásí odcizení vozidla. Jenže to už může být na míle daleko. Proto je lepší zvolit zařízení, které funguje nepřetržitě (aktivní), a v případě krádeže samo vyhlásí poplach. Jedná se však o něco dražší řešení, což může některé motoristy odradit.
Umějí více
Lokalizační systémy umějí více než jen ohlásit odcizení automobilu. Existuje třeba možnost hlídání stavu akumulátoru. Systém pak v případě poklesu napětí informuje majitele a ten je ušetřen nepříjemného zjištění ve chvíli, kdy spěchá a s vozem potřebuje rychle odjet. Zajímavou možnost představuje bezdrátové spojení s dalšími čidly. Ta mohou hlídat například vrata garáže. Motorista se tak dozví o ohrožení automobilu ještě dříve, než se ho zloděj vůbec dotkne.
Zařízení připojená na některou z vyhledávacích služeb mohou nabízet i přivolání pomoci v případě nouze. Lze tak zajistit asistenci jak při nehodě, tak třeba zavolat lékaře, či policii při přepadení. Vše obstará pracovník bezpečnostní služby, která automobil střeží.
Nejlevněji
Pokud hledáte nejlacinější možnost ostrahy vozidla, najdete ji v podobě zařízeních, pracujících výhradně na bázi GSM. Nezjistíte tedy polohu automobilu, ale jste upozorněni pomocí mobilního telefonu, když do něj někdo vnikne.
Takovéto řešení může oslovit majitele starších vozidel. Novější auta by si ale zasloužila propracovanější systém. I vlastníci starších vozů by měli zvážit pořízení lepšího zabezpečení s GPS modulem. Hodně aut a to bez rozdílu stáří se totiž krade na součástky, a ne vždy je majitel vozu na blízku, aby mohl v případě nutnosti zasáhnout.
Hlídám si sám
Je logické, že investovat do dražšího vyhledávače obsluhovaného některou ze specializovaných společností není cesta pro každého. Existuje však zařízení Athos od Jablotronu, které může každý majitel vozu obsluhovat sám. Rozhodla se tak i paní Jana z Prahy, které předloni zloděj odcizil dvacet let staré audi. Když si pořídila místo něj postarší mercedes, hned řešila jak jej zabezpečit. „Investovat do ostrahy vozu ročně několik tisíc korun si prostě nemohu dovolit. Mám však strach, abych o auto zase nepřišla. Z jednání na policii vyplynulo, že tu jsou spíš pro vedení statistik a to mi vůz nevrátí,“ vysvětluje žena. Do automobilu si nechala namontovat právě Athos. „Teď vím hned, když se s autem něco děje a navíc si jeho polohu snadno zjistím na internetu. Nestojí to nic než pár sms a zase mohu klidně spát,“ dodává.
Athos totiž v případě poplachu pošle majiteli výstražnou sms zprávu, umí i zatelefonovat (ve sluchátku je slyšet siréna), záleží na tom, jak si jej majitel nastaví. Systém hlídá jak polohu vozidla pomocí satelitů, tak zda nedošlo k otevření dveří, kapoty motoru nebo kufru. Hlavní výhodou Athosu je příznivá pořizovací cena pod 10 000 Kč a levný provoz. Výrobce zdarma poskytuje internetovou aplikaci, do níž se může přihlásit majitel vozu i jím určené osoby a zjistit na mapě polohu auta. Pomocí internetu nebo mobilního telefonu lze vozidlo odemknout či zamknout, zapnout či deaktivovat imobilizér nebo sirénu.
V rukou profesionálů
Kdo nechce automobil střežit vlastními silami, může zvolit některou z již zmiňovaných specializovaných společností. To přináší vyšší náklady, ale i podstatnou výhodu v podobě zkušeností s lokalizací a zajištěním odcizeného vozidla. Ostraha spolupracuje s policií a z pravidla společnými silami automobil zajistí a předá zpět majiteli.
Asi nejznámější službou je Sherlog. Základní sada posivního zařízení s instalací a aktivací přijde na 17 298 korun. Roční provozní poplatek činí 6600 Kč. Nejlevnější aktivní Sherlog přijde na 33 820 Kč. Za rok provozu dáte stejnou částku jako u pasivního zařízení. V nabídce jsou i dražší balíčky. Ceny tedy nejsou nijak nízké, renomé společnosti je ale velmi dobré.
Společnost Autolocator nabízí základní systém pro střežení vozu za 12 500 Kč. Jde o pasivní zařízení s roční cenou provozu pod 4000 Kč. Aktivní stojí 19 300 korun a roční provoz vyjde na necelých 5000 Kč. Narozdíl od pasivního systému obsahuje i imobilizér, který zloději práci ztíží. Altea nabízí nejlevnější pasivní systém za 12 000 Kč a 2500 roční poplatek. Aktivní umožňující třeba vedení knihy jízd přijde na 25 800 Kč a 6000 korun ročně.
Pořízení Defend Locatoru přijde přibližně na 48 000 korun a provoz zhruba na 8000 Kč. Součástí systému je například odtahové čidlo nebo čidlo napětí. Rex nabízí pasivní hlídání vozu asi za 2000 korun ročně a potřebný hardware dodá přibližně za 4900 Kč (montáž cca 1500 Kč). Aktivní systém lze získat asi za 12 200 Kč plus montáž okolo 5000 Kč. Roční provoz stojí přibližně 4000 korun. Standardem je imobilizér, navíc lze systém za příplatek rozšířit o knihu jízd, detektor rozbitého skla či náklonu.
Majitelé vozidel s lokalizačním systémem také mohou dostat výraznou slevu na pojistném, pokud mají automobil pojištěný proti odcizení.
Autor: Milan Jirouš